Ik las het artikel scholen kunnen beter stoppen met huiswerk.
Hiermee ben ik het volledig niet akkoord. Het lijkt me belangrijk dat kinderen leren wat het is om taken te maken. Dit draagt bij aan hun kennis, want wat je zelf ervaart onthoud je langer! En ook is dit een belangrijke factor in het zelfstandig worden. Sommige kinderen hebben meer hulp nodig van hun ouders dan andere, maar door huiswerk kan een kind wel oefenen. Naar de toekomst toe is kunnen plannen heel erg nodig. Mama en papa blijven niet altijd zeggen wanneer jij wat moet doen. Dus kinderen die huiswerk maken, plannen dit zelf ook in.
Huiswerk is niet altijd het leukste en velen zouden heel blij zijn als dit zou wegvallen... Maar het is wel belangrijk om op te groeien!
Dag Tessa
BeantwoordenVerwijderenIk ka mij wel plaatsen in jouw mening, maar eerlijk gezegd denk ik er wel nog wat anders over. Ik vind het ook zo dat kinderen huiswerk moeten krijgen, maar niet dat er daar mag in overdreven worden. Toch zeker niet in de lagere school! Ik vind dat een leerkracht oog moet hebben voor een kind zijn leven buiten de school. Vroeger kregen de mensen helemaal niet zoveel werk. Wat ik ook heel jammer vind is dat een taak verwacht dat kinderen moeten presenteren. Altijd maar op punten. Het zou voor een kind, zeker van de lagere school, al heel wat makkelijker zijn als ze het gevoel krijgen dat ze niet moeten presteren. Ik vind het heel belangrijk dat een kind zich ten volle kan ontwikkelen op alle gebieden en dus niet allen op het gebied voor werken voor school.
Liefs Lena x
Dag Tessa en Lena
VerwijderenIk kan mij zeer goed vinden in Tessa haar standpunt want ook ik vind dat huiswerk niet afgeschaft mag worden. Wat je zelf ervaart, onthoud je inderdaad langer en dat is ook goed want tenslotte moet je wel veel 'kennen en kunnen' om in de maatschappij te kunnen functioneren. Het is dus een belangrijk aspect om te kunnen groeien!
Ik ga ook wel deels akkoord met Lena haar standpunten zoals: in huiswerk mag er niet overdreven worden.
Ik ga hier zeker mee akkoord want teveel schoolwerk is niet goed voor jongeren en al zeker niet voor kinderen vanuit de langere school. Bovendien zorgt huiswerk ook voor veel stress en dat moeten we toch proberen te vermeiden.
Ik heb echter wel mijn bedenkingen over: "vroeger kregen de mensen helemaal niet zoveel werk". Volgens mij (en volgens horen zeggen) moest men vroeger zeer veel inhouden vanbuiten leren, nog meer dan dat wij nu moeten leren. Er waren misschien minder taken maar er was veel meer kennis te verwerken. Vandaar denk ik dat we mogen blij zijn dat er al heel veel leerstof is weggevallen. Vroeger werd er dus enorm gestreefd naar de inhoud, de kennis, nu streeft men meer en meer naar het praktijkgerichte. Of ben ik verkeerd?
Ik ga wel terug akkoord met jouw mening over de streefdoelen en dat er zeer veel taken op punten staan. Dit bezorgt meer stress voor leerlingen omdat ze weten dat 'punten' zeer belangrijk zijn. Presteren hoeft niet altijd zolang een kind de leerstof maar begrijpt en zolang het kind zich kan ontwikkelen.
Eigenlijk zou het dus ideaal zijn als leerkrachten taken geven, maar niet overdrijven in het geven van hun taken zodat de vrije tijd van het kind ook voldoende aandacht krijgt, en dat niet elke taak op punten staat want dat bezorgt alleen maar onnodige stress!
Ik weet niet of jullie hiermee akkoord gaan maar ik ben alleszins zeer benieuwd naar jullie mening.
Groetjes Deirdre x
Dag Lena en Deirdre,
VerwijderenEerst en vooral bedankt voor de reacties!
Het is zeer boeiend om anderen hun mening hierover te kunnen lezen.
Nu ik het zo lees, vat Deirdre het precies samen.
Na het deel van Lena besef ik wel dat er soms te veel stress op zo'n jonge kinderen af komt, maar huiswerk lijkt me wel zeker nodig, met mate natuurlijk!
Dag Deirdre
BeantwoordenVerwijderenIk kan mij deels wel en deels niet in jouw mening plaatsen. Wat betreft het feit dat je als leerkracht huiswerk moet geven en daarbij voldoende ruimte voor vrije tijd moet laten, ben ik het volledig mee eens. Maar wat betreft het feit dat er in deze tijd minder inhoud en kennis moet gekend zijn, ben ik het niet mee eens. Als ik zo eens rondvraag in mijn nabije omgeving, dan heb ik het over mijn ouders en grootouders, vertellen zij mij dat wij in deze tijd veel meer moeten kennen dan vroeger en dat we zelfs meer werk voor school hebben dan hen. Ik denk dat dit ook logisch is aan de ene kant, want onze maatschappij ontwikkeld steeds verder, er worden steeds meer nieuwe wetenschappelijke onderzoeken gedaan die op hun beurt weer tot nieuwe ontdekkingen leiden en dus ook gekend moeten worden. Er wordt steeds meer ontdekt dus moeten we steeds meer weten. Bovendien was het ook zo dat mijn grootouders maar tot hun veertiende naar school moesten. Ze hebben dus minder les gekregen dan ons, omdat het werken toen primeerde.
Misschien denk ik hier zo over omdat het in mijn omgeving zo is. Is het in jouw omgeving misschien nog anders?
Groetjes Lena
Dag Tessa,
BeantwoordenVerwijderenzelf heb ik op mijn blog ook dit artikel besproken. Ik vind echter dat de leerlingen nu veel te veel huiswerk krijgen en dat ze daardoor meer stress krijgen. Ze komen dan al thuis na een hele dag leren en werken op school en dan moeten ze nog beginnen met hun taken. Sommige leerlingen zijn klaar in 5 minuten maar andere leerlingen zitten dan weer erg lang aan een taak. Voor hen is het dan frustrerend dat ze de hele avond aan een taak hebben moeten werken en dus niet veel vrije tijd hadden. Het is wel waar dat leerlingen moeten kunnen plannen, maar daarvoor hoeven ze niet meerdere taken in een week te krijgen. Er zijn ook nog andere dingen waardoor ze leren plannen, dat moet dus niet altijd huiswerk zijn.
Groetjes
Kiara