Vandaag hebben we tijdens de les een tekst van Paul Verhaeghe besproken.
Daarin stonden er wel enkele zaken waar ik me volledig in kon vinden, maar soms dan ook weer helemaal niet.
Hieronder vinden jullie mijn mening over bepaalde delen uit de tekst.
Aarzel niet om jullie mening hierover ook eens te geven!
1. De mens is nu eenmaal egoïstisch en corrupt, zo luidt het, enkel uit op eigen voordeel en genot.
Het lijkt me niet aan mij om te zeggen dat deze uitspraak voor alle mensen geldt. Natuurlijk zien we het in onze samenleving vaak, mensen zoals hier besproken worden. Egoïsme is niet meer weg te denken, zelf niet onder vrienden. Iedereen wil wel voordelen, maar de ene gaat al verder om dit te verkrijgen dan de ander.
________________________________________________________________
2. Verhoog het inschrijvingsgeld voor alle opleidingen die niet aansluiten bij het bedrijfsleven.
Dit lijkt me allesbehalve eerlijk. Voor sommigen is het nu al erg moeilijk om het inschrijvingsgeld bijeen te krijgen, wat als er dan nog eens een verhoging zou zijn? Een opleiding kies je trouwens op basis van je interesses, maar dit zou ook een stimulatie zijn om meer mensen studies te laten volgen die aansluiten bij het bedrijfsleven. Voor sommigen is dit helemaal niet wat ze graag doen, laat staan iets wat ze later verder willen doen.
________________________________________________________________
3. Bij de nieuwe identiteit, de mens als ondernemer, hoort er ook een nieuw levensdoel: succes.
Hoe we dit ook draaien of keren, iedereen wil wel succes. De vraag die ik me hierbij stel is: hoever gaat een mens om dit succes te bekomen? Wanneer je zorgt voor je eigen succes en je staat daarbij geen anderen in de weg lijkt het me een zeer leuk gevoel want je zal je ook goed in je vel voelen. Langs de andere kant zijn er ook mensen die alles zouden doen voor dit succes, zelfs al moeten ze daarom een ander onderuit halen. Ik zou dit persoonlijk nooit kunnen want ik zou me al snel schuldig voelen en ook zou ik het niet kunnen aanvaarden dat ik succesvol ben op basis daarvan. Hoe zit dat bij jou?
________________________________________________________________
4. Er is een groeiende groep die zich mislukt voelt, meestal reeds vanaf de leeftijd van 10 jaar. Loser! is het voornaamste scheldwoord vandaag op de speelplaats van de lagere school.
Kinderen die zich minderwaardig voelen, die worden gepest ... Ik vind het triest dat dit een onderwerp is dat blijft aanslepen. Zijn er dan niet al voldoende methoden om dit probleem aan de pakken? Als een kind vanaf 10 jaar al zo'n negatieve gevoelens moet ervaren zal dit ook een zeer grote impact hebben op het latere leven. Volgens mij moet het probleem worden aangepakt binnen het onderwijs. Pesten is een thema dat in de klas wel eens aan bod komt, maar volgens mij veel te weinig. Pesters moeten geconfronteerd worden met wat ze anderen aandoen en door daar 1 lesje over te geven dringt dit vaak niet door. Vandaag vernam ik van mijn lector dat men hierop een nieuwe aanpak heeft: men observeert wie de pester is en wie de meeloper. Wanneer men de meeloper in contact kan brengen met het gepeste kind is er al een eerste stap gezet tot het verminderen van pester, doordat de meeloper de link wordt tussen de pester en het gepeste kind.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten